spoorwissel.reismee.nl

Beijing deel 2

De laatste etappe van onze reis bracht ons opnieuw naar Beijing. Het gaf ons de tijd om nog twee hoogtepunten van China te bezichtigen: het Zomerpaleis en de Lamatempel.
De Lamatempel is eigenlijk een tempelcomplex in een groene omgeving. Het is er naar Beijingse normen ongelooflijk rustig. De Lamatempel is een bedevaartsoord voor pelgrims en dat is te merken. Er lopen heel wat monniken rond maar ook gewone mensen steken er wierook aan om Boeddha of een andere god te eren. Door de weeë geur van wierook werden we helemaal zen (of was het een beetje misselijk?). In de tempels vind je enkele indrukwekkende boeddhabeelden. Zo is er de typische lachende dikke Boeddha van ettelijke meters hoog. Er is eveneens een nog grotere houten Boeddha terug te vinden. Elke teen van dit beeld heeft de grootte van een kussen.
Het weer in Beijing is ondertussen veranderd. We zien zowaar een blauwe hemel! Tegelijkertijd betekent dit dat het kwik enorm gestegen is. De zon heeft nu vrij spel en dat voel je. Zelfs 's avonds koelt het eigenlijk niet meer af. Gelukkig hebben de meeste Chinezen een goede airconditioning geïnstalleerd.
Het Zomerpaleis bezochten we samen met Frederik en Veerle, die tijdelijk in Beijing wonen. Dit buitenverblijfje van de keizer heeft net zoals de Boeddha's in de Lamatempel gigantische afmetingen. We hebben er een hele dag rondgelopen en waarschijnlijk hebben we nog niet alles gezien. Het Zomerpaleis is een echte aanrader omdat het eigenlijk het beste van wat Beijing te bieden heeft verenigt. Je vindt er paleizen die lijken op tempels, architecturale hoogstandjes van bruggen (steil dat die waren, bij glad weer worden ze zeker afgesloten) en prachtige Chinese tuinen vol lotussen waar je helemaal tot rust komt. En ook hier hoef je de fotomomenten met verbaasde Chinezen ("Kijk, een witte Amerikaan!") niet te missen.
In het Zomerpaleis viel ons opnieuw op met hoeveel de Chinezen zijn. Je zou niet zeggen dat er jarenlang een een kindbeleid werd uitgevoerd. Recent werd het beleid versoepeld. Indien beide ouders uit een een kindgezin komen, mogen ze meer dan een kind hebben. Op het platteland mag je kinderen maken tot je een jongen hebt gekregen. Onze gids in Pingyao (een veertiger) had twee kinderen, hij vertelde dat hij moest betalen voor zijn tweede kind. Hij vond dat echter wel de moeite waard omdat er zo later beter voor hem zou worden gezorgd. Het is eens een andere drijfveer om aan kinderen te beginnen ... Grappig genoeg was zijn dochter een schaap, wat een slecht teken van de dierenriem is. In een jaar van het schaap bevallen er minder Chinese vrouwen. Schapen worden namelijk als zwakkelingen aanschouwd. Onze gids zag er echter de voordelen van in: zijn dochter zou makkelijker een plaats op een goede school krijgen aangezien de kinderen van haar leeftijd gewoon met minder zullen zijn.
Onze laatste avond in China sloten we af met Fred en Veerle in een hot potrestaurant. Heel lekker en gezellig!Het eten in China is reuzengoed meegevallen. Het is heel anders dan de Chinese keuken die je bij ons vindt. Met stokjes eten gaat ons trouwens hoe langer hoe beter af. Hoewel ik moet nuanceren: bij mij lukt het redelijk, bij Kim niet zo. In elke eetgelegenheid komen de obers aan Kim (alleen aan Kim) vragen of hij een vork wil. Als hij dan weigert, brengen ze de vork alsnog. Net alsof ze het zelf niet langer kunnen aanzien.
Over de toiletten moet er toch ook iets gezegd worden. Vooraf had ik hier wel wat schrik voor en die angst is terecht gebleken. Maar weinig Chinese restaurants hebben een zittoilet, meestal moet je het met een hurktoilet doen. Hurktoiletten genieten trouwens vaak mijn voorkeur aangezien de zittoiletten behoren tot de meest ranzige die ik ooit heb gezien. Bovendien klopt het dat je ruikt wanneer er een openbaar toilet in de buurt is. Beijing is echt een stad van geuren, dat kan positief of negatief zijn. Enerzijds ruik je vers fruit, kruiden en heerlijk eten, anderzijds bereiken ook de odeuren van afval, wc's en sigarettenrook je neus.
Deze laatste blogpost wordt geschreven op de luchthaven. Ondertussen hebben we toch al drie uur vertraging. We zullen dus iets later dan voorzien landen. Tot snel!

Ria Goovaerts

een goeie terugkomst voor jullie en ben een beetje jaloers op jullie dagje met onze zoon.Ga alles van jullie blog nog eens rustig nalezen.Het was tof om volgen;

Tiara Tours