spoorwissel.reismee.nl

Mongolia by train

Zondag 12 juli: met de trein naar Mongolië
Vandaag zitten we opnieuw op de trein, nu richting Mongolië. Deze trein is op en top Mongools, dit merken we aan de provodnitsa's die niet langer Russisch zijn. Op zich is dat positief want de Mongoolse provodnitsa's zijn goedlachser dan hun Russische collega's en ze doen meer moeite om Engels te praten. Ook de aankleding van de wagon doet lichtjes oosters aan met de glanzende beige en bronskleurige hoezen van de zetels. Bovendien is de trein stukken moderner, met automatische deuren en zowaar een aangenaam toilet!Het enige Russische aan deze trein is de restaurantwagen. En dat blijft maar zo tot de grenscontroles, dan wordt er een Mongoolse aangekoppeld. Benieuwd hoe dat zal smaken!
In Rusland werden we tijdens een stop overvallen door een vreselijke hitte, nog erger dan wat we in Spanje gewend zijn. Volgens de thermometer in de trein was het buiten maar liefst 39 graden (Kim heeft een foto genomen toen de thermometer 37 graden aangaf maar die temperatuur is dus nog gestegen)! Toen we buitenkwamen, werden we overvallen door een warme wind. Moest ik niet beter weten, ik zou denken dat ik in de woestijn was. Gelukkig heeft de trein een uitstekende airconditioningsinstallatie.
Voor de grenscontroles hadden we toch een beetje schrik: je leest er de wildste verhalen over, niet alleen op het internet, ook in reisgidsen. Uiteindelijk bleek dat nogal mee te vallen: een strenge dame die de paspoorten controleert, een man die de wagon doorzoekt en een andere man die vriendelijk vraagt of je een koffer wil opendoen. Ook met de drugshonden zijn ze even door de gangen gelopen. Ik denk nu wel dat Kim en ik er redelijk toeristisch en onschuldig uitzien (en zijn), wat het wantrouwen bij de Russische 'douane' enigszins wegneemt. Een half uurtje later was het dan aan de Mongoolse grenscontroleurs. Uiteindelijk vertrokken we weer rond iets voor middernacht. Best laat, zeker aangezien we ons horloge opnieuw een uur verder moesten zetten. Mongolië werkt namelijk met een zomeruur. Toch complex, die tijdzones.

Luk en Diane

De trein naar Brussel Noord zal tegenvallen man.
Als je nu genoeg hebt van al dat sporen laat dan weten wanneer jullie landen in A,dam.

Gert

Onschuldig? Kim? :) Genieten van jullie verhalen!

Tiara Tours