spoorwissel.reismee.nl

There are nine million bicycles in Beijing (vrijdag 17 juli tot maandag 20 juli)

Ondertussen hebben we drie landen bezocht en automatisch begin je dan te vergelijken. Zo vlot als het treinverkeer in Rusland verliep, zo stroef (of moeten we zeggen 'zo Belgisch' :)) gebeurt het in China. De grensovergang stond gepland rond middernacht. Een zestal uur lang werden de toiletten afgesloten en mocht je de trein niet verlaten. Je kon uiteraard gaan slapen. Ten minste, als je dat fysiek kon met een volle blaas. Bovendien was er het risico op bagagecontrole want wat er allemaal om je heen gebeurt, dat is letterlijk en figuurlijk Chinees voor je.
Uiteindelijk had onze trein vier uur vertraging (en dat zonder eten, herinner je de vorige blogpost) en dan hebben we nog eens twee uur op ons transfer naar het hotel moeten wachten. Het station in Beijing was wel waanzinnig, de uitdrukking 'op de koppen lopen' moet hier uitgevonden zijn. Ze zijn met zoveel, die Chinezen!
Ons hotel (King View Park) is uitstekend. Het is gelegen in een 'Hutong', een wirwar van kleine steegjes vol straatverkopers, winkeltjes, barretjes, restaurantjes en andere bedrijvigheid. Het dakterras van het hotel kijkt uit op de Witte Pagode (speciaal voor de komst van de Dalai Lama gebouwd) en het dak van de Tempel van de Lente. Het rustgevende Jinshangpark is dan ook vlakbij.
De eerste dag in China was maar kort door de vele uren vertraging. We zijn 's avonds bij 'Little Yunnan' gaan eten. Een gezellig restaurantje in een courtyard. De aankleding is ontegensprekelijk Chinees, maar voelt toch erg hedendaags aan. Zo zouden Chinese restaurants er bij ons ook moeten uitzien. We werden er supersnel bediend en het eten was overheerlijk. Enkel het eten met stokjes ging ons niet altijd even vlot af.
De volgende dag maakten we kennis met onze gids, en vooral met zijn Engels. Zijn taal is gewoonweg een volledige alinea waard. Onze Nederlandse reisgenote Anna omschreef zijn tempo en intonatiepatroon op treffende wijze: hij spreekt zoals mijn iPad iets voorleest. Verder is er ook iets mis met zijn uitspraak. Hij voegt nogal vaak een doffe 'e' toe aan woorden: 'subway' wordt bijvoorbeeld 'subewaye'. Daarnaast bevestigt hij het cliché dat Aziaten geen 'r' kunnen uitspreken. Of hij het nu over een oorlog of over een muur heeft, het is allebei 'wall'. Tot slot heeft ook de inhoud van wat hij zegt iets robotachtigs. Als je hem iets vraagt, genereert hij een antwoord, compleet random. We verdachten hem er bijgevolg van ons niet echt te begrijpen. Echt veel informatie scheen hij ook niet te bezitten. Als we een vraag stelden over pakweg een standbeeld, was zijn standaardantwoord 'it's for decoration'. Desondanks dit alles scheen deze gids een master Engels behaald te hebben. We zijn er nog steeds niet goed van. ;)
De tweede dag maakten we allerlei uitstappen. We bezochten de Verboden Stad en het Tianmenplein, de Tempel van de Hemel, een zijdefabriek en maakten een theeceremonie mee. Wie wil, krijgt van ons een theeceremonie zodra we terug zijn!
De Verboden Stad lijkt een grote festivalweide, toch wat betreft het aanwezige volk. Werchter is er niets tegen. Het Tianmenplein en de Verboden Stad zijn ontzagwekkend door hun afmetingen. Het Plein is het grootste ter wereld en de Stad telt maar liefst 9999 ruimtes (een heilig getal dat de eeuwigheid symboliseert, hoewel de Chinezen nogal soepel omgaan met het begrip 'ruimte'). Het was jammer dat je nagenoeg geen enkel paviljoen mocht ingaan. Je mocht enkel binnenkijken door je neus tegen een vieze ruit te plakken, samen met een honderdtal Chinezen. Daar hebben we meestal vriendelijk voor bedankt.
In Beijing wordt er heel wat gecontroleerd. De Verboden Stad en metro mag je niet in zonder een metaaldetector en agenten te zijn gepasseerd. Het gekke is dat westerse toeristen slechts een keer gecontroleerd worden terwijl de Chinese toeristen drie maal door de veiligheidscontroles moeten. Kim had zijn zakmes mee naar de Verboden Stad (volgens Kim heeft elke toerist standaard een zakmes bij zich ...) wat uiteraard opgemerkt werd. De overste van de agenten werd erbij gehaald en die gaf de agent prompt een berisping: het een westerse toerist zomaar moeilijk maken. Onze gids kon geen verklaring geven voor deze oneerlijke behandeling van Chinese toeristen. Nochtans hebben wij wel een vermoeden. We hebben sterk de indruk dat China heel veel moeite doet om een positief imago te creëren naar de buitenwereld toe. Dit is echter slechts een povere poging aangezien er veel meer zaken zijn die dit beeld tegenspreken. Zo slaag ik er niet in om mijn gmail te controleren aangezien alles van Google geblokkeerd wordt. Ook de meeste sociale media (Facebook, Instagram ...) kan je niet controleren in China. Daarnaast is het internet ongelooflijk traag terwijl we hadden verwacht dat we in China de snelste verbinding zouden hebben.
Later was de Tempel van de Hemel aan de beurt. De kleuren van de Tempel zijn blauw en groen, ze staan voor respectievelijk hemel en aarde. In de Tempel kwam de keizer twee keer per jaar bidden voor een goede oogst. De kleuren van de keizer zijn trouwens rood en geel (cf. De Chinese vlag). Ook in het park rond de Tempel van de Hemel was het drukbevolkt, hoewel je hier wel degelijk het gevoel had te kunnen ademen. Erg fijn in Beijing zijn de dansers op onverwachte plaatsen, zoals bijvoorbeeld rond de Tempel van de Hemel. Kim en ik maakten van elke gelegenheid gebruik om zelf ook een dansje te 'placeren'. Het is ons opgevallen dat Chinese dans een vreemde mix is van salsa, tango en rock & roll. Echt grappig om te zien.
In China wanen we ons werkelijk waar bekende filmsterren. We worden door heel wat Chinese toeristen ongegeneerd aangestaard. Maar sommigen gaan nog een stapje verder. In ware paparazzi-stijl maken ze stiekem foto's van ons. Anderen komen dan weer beleefd vragen of ze met ons op de foto mogen. Het is duidelijk, dit jaar zal onze beeltenis in ettelijke Chinese familiealbums terug te vinden zijn. Hoogst eigenaardig!
Onze tweede excursie leidde naar de Chinese Muur, of zoals zij het noemen de Great Wall. Deze muur strekt zich uit over 9000 kilometer in China, erg impressionant. Daarnaast bevat de muur een verraderlijke hoeveelheid trappen, vroeger diende de Muur als een transportroute voor allerlei goederen. Die mannen moeten een ongelofelijke conditie gehad hebben. Op een heldere dag zou je hier een prachtig uitzicht gehad hebben. Onze dagen in China zijn helaas gevuld met mist, bewolking en smog. We hebben in Beijing dan maar een postkaart gekocht om te kunnen zien welk panorama we nu juist gemist hebben.
Het contrast tussenMongoliëen China kon eigenlijk niet groter zijn. Mongolië heeft vaak een heldere hemel, China gaat immer schuil onder een dikke laag smog. In Mongolië kan je het gevoel hebben alleen op de wereld te zijn (op een positieve manier) terwijl het in China zoeken is naar enkele minuten stilte. Beijing is een bijzonder levendige stad maar dat gaat gepaard met een kakofonie aan geluiden. Overal hoor je straatventers roepen, fietsbellen rinkelen en auto's claxonneren. Omdat auto's de helft van de dag vastzitten in de verkeersstroom, rijden heel wat mensen met de fiets. Nochtans is het geen veilig vervoermiddel. Wagens lijken er amper rekening mee te houden, maar ook de fietsers zelf doen weinig moeite. Een fietslicht achten ze niet nodig, zo lang er maar een bel op het ding staat. Jammer genoeg is Beijing ook een vuile stad. Er wonen drie miljoen mensen en dagelijks passeert er ook een gigantische stroom (van veelal Chinese) toeristen. Bijna niemand lijkt zich iets aan te trekken van het milieu. Ze rochelen erop los en gooien afval waar het hun uitkomt. Hoog tijd dat de Olympische Spelen nog eens naar China komen, want pas dan worden er maatregelen tegen de vervuiling getroffen.

Jenny

Alleszins, je hebt er je schrijfkunsten toch niet bij verleerd....:)
Moet je toch echt iets mee doen Mie!

Luk en Diane

We kijken alvast uit naar de theeceremonie en vooral naar al die verhalen die (nog)niet voor publicatie bestemd zijn. Geniet nog van de resterende tijd!!!!!!

Tiara Tours