spoorwissel.reismee.nl

Pingyao: raise the red lantern (dinsdag 21 juli tot donderdag 23 juli)

Voor de eerste keer hebben we een gewone trein (lees: geen slaaptrein) genomen. In slechts vier uren reisden we van Beijing naar Pingyao, wat toch wel 700 kilometer uit elkaar ligt. China staat klaarblijkelijk vol met hypermoderne treinstations. En onze trein kwam perfect op tijd aan! De eerste indruk van Pingyao? Een proper en klein gezellig stadje, zeker in vergelijking met Beijing.
Pingyao is een van de weinige originele ommuurde steden in China uit de Ming-dynastie. In de jaren zeventig van twintigste eeuw wilde men in China heel wat steden moderniseren. Een stap in dit proces was het slopen van de oude stadsmuren. Pingyao was bijzonder arm op dat moment en moest noodgedwongen de stadsmuur laten staan. In de jaren negentig had Pingyao voldoende geld bijeen gespaard om de muren alsnog te slopen. Een slimme doctoraatsstudent kon gezaghebbenden er gelukkig van weerhouden. Volgens hem was Pingyao de laatste stad met dit culturele erfgoed. Bijgevolg werd het geld gebruikt om de oude stad in ere te herstellen door middel van renovaties.
Op die manier is Pingyao een perfect voorbeeld van het Yin en Yangprincipe uit het taoisme (in Pingyao vind je trouwens een grote tempel die aan deze leer gewijd is). Volgens deze tak van het boeddhisme blijft alles in balans door immer in beweging te blijven. Je moet niet denken in termen van goed en slecht aangezien alles zichzelf uiteindelijk herstelt. Pingyao dacht ongeluk te kennen door een tekort aan geld. Echter, jaren later heeft het net geleid tot het succes van de stad.
De stad werd gebouwd in de vorm van een schildpad. Er zijn zes poorten te ontdekken: de zuidelijke poort is de kop, de noordelijke poort de staart en de poorten in het westen en het oosten staan voor de poten. Vreemd genoeg zijn alle poorten die poten voorstellen verbonden met een wachttoren door middel van een paadje. Op deze manier wordt de kolossale schildpad ervan weerhouden te ontsnappen, de paadjes fungeren als kettingen. Het dier staat namelijk symbool voor een lang leven en dus moest het ter plaatse blijven. Zo stom is dat bijgeloof niet gebleken want Pingyao is stil standing strong! Verder werden de principes van feng shui gevolgd. Letterlijk vertaald betekent het 'wind en water'. De stad is gebouwd vlakbij een rivier en het stratenplan is zodanig opgebouwd dat de wind er nooit door kan jagen.
In de tijd van de keizerlijke dynastieën was Pingyao een bloeiende handelsstad. De vele oude banken herinneren nog steeds aan deze tijd. Opvallend zijn de oude panden waar de Kung Fu-meesters woonden. Zij stonden in voor het vervoer van het geld naar andere steden. Aangezien dit een riskante business was - je moest maar eens overvallen worden met al dat fortuin in je kruiwagen - kon men deze taak enkel overlaten aan deskundigen in de martiale kunsten.
Waar er geld is, gebeuren uiteraard misdrijven. Pingyao was ook hiervoor goed voorzien met maar liefst twee rechtbanken. De eerste rechtbank was een soort vredegerecht. De rechter probeerde er vooral te verzoenen. We aanschouwden een toneeltje waarin een man zijn zoon ervan beschuldigde niet goed voor hem te zorgen. Hij kreeg geen eten en werd gebeten door zijn zoon. Bijgevolg kreeg de zoon een flinke rammeling waarna hij een blad moest ondertekenen waarin stond dat hij beter voor zijn vader zou zorgen. Dat soort dingen dus.
De tweede rechtbank was van een ander kaliber. Daar werden de zware misdrijven (moord, diefstal ...) bestraft. In deze oude rechtbank huist een museum dat nog het beste te vergelijken valt met het Gravensteen in Gent. Je vindt er allerlei marteltuigen die eigenlijk sterk gelijken op deze in Gent. Folteringen gebeuren blijkbaar overal op dezelfde manier ... Wat het voor ons extra gruwelijk maakte, waren de originele foto's die boven de marteltuigen hingen. Rond 1900 werden deze straffen nog steeds toegepast in China, wat dus tot een 'mooi' fotoarchief heeft geleid.
Toen ik onze gids vroeg of de doodstraf nog werd uitgevoerd in China, leek hij ons plots niet meer te begrijpen. Hij bleek bijzonder handig in het ontwijken van mijn vragen over de doodstraf. Even googelen (excuseer, "yahoo'en" want zoals reeds gezegd wordt alles van Google geblokkeerd in China) leerde echter dat China de frequentste uitvoerder van de doodstraf is. Niemand weet exact hoeveel executies er zijn, dat is namelijk staatsgeheim. Het is op dit soort momenten dat je beseft dat China toch niet zo'n modern land is.
Verder vind je in Pingyao gebouwen die verwijzen naar het geloof. Zo is er een oude intact gebleven tempel ter ere van Confucius. Er staat een groot beeld van hem, Confucius heeft er grote ogen en een zwarte huidskleur. Toen ik vroeg of Confucius misschien geen Chinees was, vertelde de gids dat de kleur zwart voor de goedheid van de man staat. Zwart wordt traditioneel beschouwd als een goede kleur. In de Chinese opera zijn de personages met een zwart masker ook altijd positief.
Onze tweedaagse in Pingyao hebben we afgesloten door op stap te gaan met Sven en Elise. Een koppel uit Mechelen dat we enkele dagen eerder op de Grote Muur waren tegengekomen. Profetisch hadden ze toen gesproken: als we jullie nog eens tegenkomen, dan gaan we een pint drinken. Het toeval wil dat we hen in Pingyao opnieuw tegenkwamen. Heel grappig dat je mensen die vlakbij wonen pas leert kennen als je duizenden kilometers van huis bent.
Pingyao staat in hoofdzaak bekend om zijn charmante rode lampionnen die je overal vindt. Elke avond baden de straatjes van de stad in een rode gloed. Het maakt van Pingyao een heel pittoreske plaats. (Voor de cinefielen onder ons, 'Raise the red lantern' zou een parel van een film zijn en hij is helemaal opgenomen in een courtyard nabij Pingyao.) De laatste avond viel echter al het licht uit, de straten waren plots gehuld in duisternis. Volgens de plaatselijke barman gebeurde dat regelmatig: de ene keer duurt de stroompanne een uur, de andere keer een hele nacht. Hij maakte zich er totaal geen zorgen over. Het zal wel iets met Yin en Yang te maken hebben, alles komt goed.

dirk knegtel

Misschien een goed idee om de verhalen te bundelen ?
En er nog enkele meer te schrijven.

Tiara Tours